17.8.2014

Ajatuksia ostolakosta

Niin, nyt on kulunut jo yli 7 kuukautta ostolakkoani. Kaikki lähti aikoinaan eräästä keskustelusta tuttuni kanssa. Hänen ystävänsä oli ollut aikoinaan vuoden ostamatta vaatteita, laukkuja ja kenkiä. Tämä ajatus jäi muhimaan minulla, ja niinpä päätin viime vuoden lopulla, että tämän vuoden olen ostolakossa (ei vaatteita, kenkiä eikä laukkuja).
 Mikään veto ei ole kyseessä, eikä mikään varsinainen rahan säästöprojekti (mikä ei tietenkään koskaan ole huono projekti), vaan yksinkertaisesti halusin katsoa kuinka vanhoillakin pärjää, ja samalla karsia vaatekaappia, että mitä sieltä ihan oikeasti tulee käytettyä. Onneksi olen jo vuosia ostanut suht' klassisia vaatteita, ja yrittänyt panostaa laatuun sekä hyviin materiaaleihin. Hyvin sitä pärjää ostamatta, ja kun tämä loppuu joulukuussa, niin en todellakaan aio tammikuussa ostella hysteerisesti. Aion entistä enemmän keskittyä laatuun ja kotimaiseenkin suunnitteluun (Arela, Samuji, Lumi…).
 Ja olenhan minä saanut mieheltäni muutamat kivat yllätykset; mm. Tiger of Swedenin vansit ja Acnen neuletakki.











6 kommenttia:

  1. Sun tyyli on ihanan klassinen, joten voit jatkaa tota lakkoa vielä pari vuotta😃 t. Saara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos, mutta taitaa jäädä tähän vuoden kokeiluun ;) ...

      Poista
  2. Aivan ihana päätös!! Voisin todela miettiä samaa vaikken ole ostanutkaan niin hirveästi uusia vaatteita, yms. Nyt syksyksi tarvitsen siistit työkengät, joten ne on 'pakko' ostaa!!

    Mitä muuten teet, jos oikeasti tarvitset jotain uutta...??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tämä ollut kyllä ihan hyvä päätös. Tietysti aika haastava minunlaiselle, joka rakastaa vaatteita ja kenkiä ;). Toistaiseksi en ole tarvinnut yhtään mitään. Enkä usko tarvitsevanikaan, niin paljon on vaatetta kaapit täynnä. Alusvaatteet ja työssäni tarvittavat sukkahousut luonnollisesti kuuluvat lakon ulkopuolelle. Ja jos oikeasti isken silmäni johonkin, niin minulla on kaksi korttia vielä; syntymäpäivät ja joulu!

      Eräs ystäväni sanoi "osta salaa" ! Minua huvitti, keneltä salaa, tämähän on ainoastaan minun juttuni, minun lakkoni ja minun haasteeni.

      Poista
  3. Toi on tosi hieno juttu kelle vaan kokeilla tota lakkoa. Itse ostelen ihan jatkuvasti ja olen huomannut, että siitä tulee ihan tapa, että lähes joka kauppareissu tarttuu jotain mukaan. Kengät, laukku vaatetta. Toi on paha kun ruokakauppojen yhteyteen on tullut vaateliikkeitä. Vaikka, toisaalta olen sen verran ylipainoinen, että aina jos pongaan jonkun kivan vaatteen, mikä istuu hyvin päälle, sorrun, koska sitten on taas niitä kauppareissuja että etsimälläkään ei löydy mitään. Joskus löydän vaatekaapistani vaatteita, joita en edes muistanut olevankaan. Mutta en osta yleensä mitään kovin kalliita, koska ostelen niin paljon. Olen kyllä sitä mieltä, että kannattasi panostaa laatuun ja ostella vähemmän. Mutta hupsu, mikä hupsu. Samoin sisustusjuttuja tulee liikaa ostettua, mies sanoo välillä eikö noi purkit ym. jo riitä, kun joka paikka täynnä, mut mun mielestä ei. Aina tulee uusia ihani. Me naiset ollaan niin kaiken kauniin perään, vai mitä mieltä muut on? T: Sirpa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tällainen ostolakko on ihan hyvä ajatus. Vaikkei Suomen talouden kannalta, jos siihen kaikki ryhtyisivät ;)

      Mutta sitä kyllä ehdottaisin kaikille, että kun ostaa, niin ostaa vähemmän ja LAADUKASTA. Kyllä minä edelleen pidän niistä viisi vuotta vanhoista hyvälaatuisista vaatteista ja kengistä, mutta tuskin pitäisin kulahtaneista akryylineuleista, edes uusina. Että harvemmin ja hyvää!

      Sisustustuotteitakin yritän vähentää, mutta oikeassa olet, aina tulee uusia ja ihania!

      Poista

Kiva kun kommentoit! Se ilahduttaa minua.