28.8.2014

Mullon raudat!

Lapsena kävin oikomishoidossa koulun hammaslääkärillä. Minulla oli niskaveto, sellainen rautahökötys laitettiin suuhun yöksi, ja sitä veti veti niskan takaa vetolaite. Niska hiessä, kuola valuen molemmista suunpielistä, koska suu oli koko ajan auki. Sekä hampaita ja leukaluita särki kokoajan. Tällaisia tuntemuksia niiltä ajoilta, hampaat suorenivat, mutta koska joku unohti mainita tuolloin retentiosta, niin hampaat palautuivat aikuisiän myötä takaisin lähtöpisteeseen. Retentio on hoitotuloksen ylläpitohoito, esim. metallinen kaari hampaiden taakse pitämään ne suorassa jatkossakin.

 Monta vuotta olen enemmän tai vähemmän miettinyt unelmaa tasaisesta hammasrivistä. En mitenkään pakkomielteisesti, tai että suorat hampaat olisivat kauniin hymyn tae. Ei, hymy on kaunis aina kun se tulee suoraan sydämestä, mutta onhan se ihan kiva, jos hampaat ovat suorassa ;).

 Niinpä päätin laittaa hammasrivin kuntoon. Eilen alkoi noin vuoden kestävä hoitojakso, olen todella innoissani ja jopa vähän ylpeä raudoistani. Ne ovat hyvin näkymättömät, valkoiset, eivätkä erotu kuin aivan läheltä katsottaessa. Ja puhekin on ihan normaalia, ei suhise ässä.







Eivät minun hampaat ihan "yks risti kaks" ole ollut, mutta tarpeeksi vinossa, että haluan ne suoraan riviin!




10 kommenttia:

  1. Eihän niitä näy juuri ollenkaan!! :) Mahtavaa.

    Itse olen ollut onnekas suorasta hammasrivistöstäni! Saa nähdä periikö mini samaisen rivin!! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kaukaa ei näe, mutta läheltä kyllä :)

      Onnekas saa olla, jos rivi on suorassa ilman mitään temppuja!

      Poista
  2. No ei näy ei. Upea hymy sulla on nytkin ;)

    VastaaPoista
  3. Moikka! Ihanaa, että joku muukin aloittaa tuon suoristus projektin aikuisena:). Minulla loppui oikomishoito viime keväänä ja omistan nyt suoran rivin ja nautin siitä joka päivä;). Mulla oli kaiken lisäksi oikein sellaiset vanhanaikaiset metalliset "hässäkät" suussa...kyllä siinä monet naurut naurettiin:). En ikinä unohda, kun Ninni näki minut eka kertaa raudoilla ja kommentoi, että olenko juossut "katiskaan", että sillätavalla:). Tsemppiä sinulle....lopputulos on takuulla ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Ninni <3, ja kiitos tsempistä!
      Voi että, kiva kuulla että olet tyytyväinen. Onhan tässä aikamoinen taival edessä, mutta lopussa kiitos seisoo. Ja varmasti monet naurut tulee naurettua, viimeistään siinä vaiheessa, kun joku salaatinriekale roikkuu etuhampaassa :)

      Poista
  4. Ei näy kyllä yhtään! Mä olen kanssa nyt vanhoilla päivillä alkanut haaveilemaan raudoista. Onko noi yksityisen kautta vai suostuuko kunnallinenkin puoli oikomaan meitä "vanhoja"?
    Ilmoittele muuten jos olet tulossa Tampereelle tai jotain. Olisi mukava nähdä muutenkin kuin lennolla:)
    Miia L.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Miia :)
      Nämä ovat yksityisen kautta, eivät taida kunnallisella tehdä kuin jotain erittäin vaikeita tapauksia, tapauksia jotka vaikeuttavat normaalia elämää. Tämä minun tapaus on siis esteettistä.
      Ilmoittelen seuraavasta Tampereen visiitistä :)

      Poista
  5. ei edes erota rautoi,onko sul ylä vai alahampaissa? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä niitä oikein erota, ylähampaissa ovat!

      Poista

Kiva kun kommentoit! Se ilahduttaa minua.