2.4.2015

Oikomishoito loppusuoralla

Viime elokuussa minulle laitettiin oikomiskojeet ylähampaisiin. Aikuisiällä minulla oli hampaat alkaneet palautua takaisin lähtöpisteeseen, mitkä ne olivat lapsena, ennen lapsuusiän oikomishoitoa. Tämä on kuulemma hyvin tavallista, jos takahampaisiin ei tuolloin ole laitettu ylläpitävää retentiolankaa, joka estää hampaita liikkumasta takaisin.
Koska kyseessä on esteettinen hoito, niin oikominen tapahtuu yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Otin selvää monista lääkäreistä, ja kiinnostuin Hymyklinikan ortodontti Heli Siirilän ammattitaidosta ja kokonaisvaltaisesta ajattelusta hampaiden siirron suhteen. Heli Siirilä on opiskellut ja erikoistunut hampaiden oikomishoitoon Oslon yliopistossa, missä häntä opetti yksi maailman johtava esteettisen oikomishoidon ortodontti. Oslossa opetettiin, että jos hampaat oiotaan rumasti, voi pilata koko kasvot. Kokonaisuus pitää ottaa huomioon, ja kun Helin kanssa juttelee, hän tutkii suun liikkeitä, hymyä ja kasvoja kokonaisuudessaan, ja miettii sen pohjalta aina seuraavan askeleen hampaiden siirtoon.

Nyt eletään huhtikuuta, ja näillä näkymin saan "raudat" pois kesäksi! "Raudat" siksi, koska ovat nykyään aikas huomaamattomat ja läpinäkyvää muovia.







Olen ollut aivan älyttömän tyytyväinen, ja ainoa asia mikä kaduttaa on, etten ryhtynyt tähän jo vähän aikaisemmin, kun vinot hampaat jo vuosia minua häiritsivät… Hymyilin aina kuvissa suu kiinni, ja näytin vähintäänkin hölmöltä. 
Kaikki on mennyt näiden kanssa todella hyvin, ei ole sattunut, ei hiertänyt suuta eikä minua ole häirinnyt raudat millään lailla. Mitä nyt muutama hauska tilanne, kun peston syönnin jälkeen hammasraudat ovat täynnä vihreitä pilkkuja. Eivätkä nämä edes näy, kuin aivan lähietäisyydeltä. Olen erittäin happy!


(Lainasin muutaman lauseen Hymyklinikan sivuilta Hanna Jensenin kirjoituksesta).








7 kommenttia:

  1. Mikäli kirjoitat nyt Itiksen Hymyklinikasta, niin hyvä on ollut palvelu meilläkin. Nuorempi tytär on käynyt kohta kaksi vuotta oikomishoidossa, kun alahampaat oli sikinsokin, muttei ollut purentaongelmaa, joten kunnalliseen ei päästy.Vuosi sitten laitettiin telaketjut alas ja jouluna ne saatiin pois. Nyt vuorossa alaleuan kasvatusta ja yöraudat. Palkkapussi on kiikutettu kuukausittain tuonne Hymyklinikkaan:) Mutta hampaat näyttävät nyt hyviltä. Olisipa itsekin joskus ihana päästä oikojalle:)

    VastaaPoista
  2. Kyllä, Itiksen Hymyklinikka.
    Olen ollut kyllä tavattoman tyytyväinen, enkä malta millään odottaa, että tämä kaikki on pian ohi! Ja sitä hymyilemisen määrää...

    VastaaPoista
  3. Olet kyllä niin upea pakkaus ja ymmärrän nuo hammashommelit. Hammasneurootikko kun olen. Isäni vaimo laittoi raudat aikuisiällä ja voi että tuli ihana hymy. <3

    Halit <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana, kiitos <3

      Kyllä tämä on ihan huippu juttu, ja tosissaan harmittaa, etten jo aiemmin ryhtynyt tähän… Suu kiinni olen hymyillyt kuvissa ja peitellyt hampaitani. Tästä lähtien hymyilen suu korviin asti auki :)

      Halit!

      Poista
  4. Hei! Saanko kysyä, että mitä hintaluokkaa oikomishoitosi oli? Mulla on aika samanlainen lähtötilanne etuhampaissa itselläni ja olen miettinyt juurikin Hymyklinikkaa luettuani hyviä arvosteluja. Tietysti plussaa tulee noista näkymättömistä raudoista - näin vanhemmalla iällä ei huvita ottaa metallisia telaketjuja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, suosittelen lämpimästi Hymyklinikkaa.
      Nyt olen kyllä todella huono sanomaan hinnasta mitään. Ne kun aina maksetaan käynnin jälkeen… Siis sillä käynnillä, kun kojeet laitettiin, maksettiin suurempi summa (1000€), sitten joka käynnin jälkeen, noin kuukauden välein 150€. Ja riippuu lähtötilanteesta, että kauan kojeita joutuu pitämään..
      Kannattaa käydä siellä paikan päällä juttelemassa.

      Poista
  5. Mitähän sielä Hymyklinikalla tapahtui 2015-2017, kun lopetti yllättäen toimintansa? Paljon löytyy pahaa sanaa kuinka hoidot jääneet kesken ja työntekijöille kerrottiin parin viikon varoitusajalla sulkemisesta. 2014-2015 ei ollut tälläisestä mitään viitteitä, ja Heli todella näytti tietävän mitä teki. Polttiko itsensä loppuun vai tapahtuiko esim. kotioloissa jotain, joka vaikutti työhön niin paljon?

    VastaaPoista

Kiva kun kommentoit! Se ilahduttaa minua.