24.1.2017

Toivepostaus työstäni

Heti, kun viime postauksessani aloin kehumaan, että tiivistän tahtia bloggaamisessa, niin pyllylleen meni. No, tähän liittyy kuitenkin teknisiä ongelmia, niin omatunto on ihan puhdas. Laiskuuttani en ole siis pettänyt lupauksiani. Läppärini teki tenät, mutta nyt se toimii taas, huollossa käytyään.






 Olen saanut jo aikaa sitten eräältä lukijaltani Instagramiin viestin, että voisinko kertoa tyypillisestä työpäivästäni, mitä siihen kuuluu ja kuinka pitkiä yöpyvät ovat. Joten olkaapa hyvä, toivottavasti tätä lukee myös joku, joka haaveilee ammatista, tai sitten vain moni, ketä aihe kiinnostaa.
 Lähdetään vaikka siitä, että kuvitteellisen työpäivän C/I aika (check in) on klo 06:00 aamulla. Se tarkoittaa sitä, että toimistolla Helsingin lentokentällä on oltava viimeistään klo 06:00, mukavampi tietysti kaikille, jos vähän aiemmin. Itse tulen yleensä varttia aiemmin, ja kun matkoihin menee minulla noin 40 minuuttia, niin kotoa lähtö on viideltä, ja koska vihaan kiireisiä aamuja, niin tykkään herätä tuntia aiemmin, joten kello soi 04:00.
 Kun koko crew on koolla toimistolla, niin alkaa lennon valmistelu, eli briefing. Briefingissä käydään koko lento läpi "paperilla", monta matkustajaa on, monta heistä on lapsia, onko sylivauvoja, onko jotain erikoisuuksia, mikä pitää ottaa huomioon, esim. avustusta tarvitseva matkustaja. Käydään läpi turvallisuusasioita, purseri kysyy miehistöltä kysymyksiä, ja niihin täytyy osata vastata. Seuraavaksi käydään läpi medical kysymyksiä, eli taas tentataan vähän, jos vaikka kävisi joku sairauskohtaus, että kuinka missäkin tilanteessa toimitaan. Sitten jaetaan positiot, että missäpäin konetta kukin miehistön jäsen työskentelee. Seuraavaksi kapteeni tulee kertomaan lentoajan ja kertoo miehistölleen lentosäästä, onko mahdollista turbulenssia tiedossa, ja mihin aikaan lentoa, jos on. Yleensä pieni turbulenssi, jos sitä on luvassa, osuu kahvitarjoilun hetkeen, kumma juttu, mutta niin totta ;).
 Kun briefing on ohi, otetaan kimpsut ja kampsut mukaan ja lähdetään koneelle, ensin turvatarkastuksen läpi ja sitten siitä koneelle. Koneessa saattaa olla jo porukkaa sisällä, mekaanikko, catering henkilökuntaa, siivojia... Sinne sekaan sitten vaan! Ensin teemme jokainen oman alueensa turvachekit, tarkistamme esim. happipullot, sammuttimet, laskemme ja tarkistelemme kaikenlaista turvalaitteita koneessa, tämä tehdään jokaikinen kerta, ennen jokaista legiä. Sitten tarkistamme ruoat, ja teemme vielä lopulliset turvajutut, sitten olemme valmiita ottamaan matkustajat koneeseen. Eli, kun boarding alkaa, niin työpäiväämme on kuulunut jo paljon erilaisia työtehtäviä.

 Sitten, kun lento saapuu kohteeseen, ja matkustajat ovat ulkona koneesta, niin teemme taas erinäisiä turvatarkistuksia. Jos kyseessä olisi nyt vaikka Kanarian lento, niin miehistö, joka lentää koneen takaisin Helsinkiin, saapuu koneeseen. Huikkaamme heille, jos meillä on jotain erityistä mainittavaa, mutta kaikki tieto on kuitenkin kirjattu ylös seuraavalle miehistölle. Sitten siirrymme hotellille. Hotelliin päästyäni käyn kävelyllä, sitten suihku ja illalla miehistön kanssa yhdessä syömään. Pitkien yöunien jälkeen käyn aamulla juoksemassa ja nautin aamiaisen. Kotilento lähtee yleensä iltapäivällä Kanarialta, joten joskus ehtii istumaan vähän aikaa parvekkeella, ennen univormun pukemista.

 Jos kyseessä on kaukolento, niin viivymme hieman pidempään kohteessa.




Lepo on minulle numero 1. Aina. Joskus voi jäädä illallinen väliin, vaikka olisi kuinka
kivaa istua miehistön kanssa syömässä. Uni, lepo ja nukkuminen/nukkumattomuus
näkyvät ja tuntuvat kropassa.




10 kommenttia:

  1. Kiva postaus, tätä oli kiva lukea :) Olisikin tosi mielenkiintoista lukea blogeissa enemmän ihmisten erilaisista ammateista. Aika monista duuneista kun tiedämme vain sen pinnallisen mielikuvan. Siellä kulissien takana voikin tapahtua sitten vaikka mitä sellaista, mistä ei ole aavistustakaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos.
      Se on kyllä totta. Niin paljon jää sen piiloon, mitä oikeasti koemme ja näemme.

      Poista
  2. Kiva kiva blogi! Ensivisiitti :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kaunis myös minulta. Blogiasi on kiva lukea, nautin niin😊
    Riikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kylläpä tuntuu nämä kommentit kivoilta. Kovasti kun minua stressaa se, etten ole ehtinyt/pystynyt panostamaan.

      Poista
  4. Tämä oli mielenkiintoinen postaus. Paljon sellaista asiaa mitä lentohenkilökunta tekee, mutta meillä matkustajilla ei ole hajuakaan niistä toimista ;-) Me vain tyytyväisinä astumme koneeseen ja poistumme sieltä. Mukava tietää, että meidän kaikkien turvallisuudesta on huolehdittu :-)

    Mukavia hetkiä lennoillasi ja leppoisia vapaapäiviä!

    Toivottelee, Nanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kiva kuulla, että tämä herätti mielenkiintoa. Ja se, että tosiaan aikalailla turvallisuuden takia me siellä olemme, on faktaa. Toki lento sujuu mukavammin, kun matkustajat saavat ruokaa, juomaa ja toivottavasti hymyjä henkilökunnalta.

      Kiitos <3

      Poista
  5. Jei! Kiitos tästä ❤
    Tuli paljon asioita, joita ei ole osannut ajatellakaan teidän työhön kuuluvan ja samalla arvostus teidän ammattikuntaanne kohtaan nousi kohisten!
    Kiitos kun jaksat blogata ja lisäillä kuvia instaan, niillä tälläinen matkakuumeinen jaksaa eteenpäin 👍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi elämä, kiitos kommentistasi. Kiva, että insta-kuvat inspiroivat.

      Poista

Kiva kun kommentoit! Se ilahduttaa minua.